رزم ما زنان

بازتاب دهنده مسائل مبرم زنان ایران

روزانه يكهزار كودك در جهان در سال 2006 به ويروس ايدز مبتلا شدند


به رغم پيشرفت‌هاي اخير در جهت پيشگيري از انتقال ويروس ايدز از مادران باردار به نوزاد، آمارها نشان مي‌دهد كه در سال 2006، روزانه بيش از يكهزار كودك در سراسر جهان به ويروس ايدز آلوده شد‌ه‌اند.

در برخي از كشورهاي صحراي آفريقا، از جمله نامبيا، سوآزيلند، آفريقاي جنوبي و روآندا دسترسي به درمان براي مادران مستعد ابتلاء به بيماري ايدز، بين سالهاي 2004 تا 2005 به ميزان زيادي افزايش يافته بود؛ اما در سال گذشته در جهان، 410 تا 660 هزار كودك زير 15 سال، به اين بيماري مبتلاء شدند كه اكثر آنها در طول دوران حاملگي مادر و يا بلافاصله پس از تولد به اين ويروس آلوده شده بودند.
بر اساس گزارشي كه يونيسف اعلام كرد: نيمي از اين كودكان در صورتيكه به درمانهاي پزشكي مناسب دسترسي نداشته باشند، ظرف مدت 2 سال در اثر ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از ايدز، جان خود را از دست خواهند داد.
به گفته پاتريك مك كورميك، سخنگوي يونيسف تنها هفت كشور آرژانتين، برزيل، بوتسوانا، روسيه، جامائيكا، تايلند و اوكراين به دنبال دستيابي به هدف دسترسي به تجهيزات درماني تا سقف 80 درصد، براي زنان تا سال 2010 هستند.
بر پايه اين گزارش، تنها 9 درصد از زنان باردار آلوده به ويروس ايدز، در كشورهاي كم درآمد يا داراي درآمد متوسط، براي كاهش خطر انتقال ايدز از مادر به جنين، داروهاي ضد بازگشت ويروسي دريافت كرده‌اند.


ایسنا

1385/11/01

====================